Det ble noen formanende ord til beboerne på rommet med tre 13-år gamle jenter og ei 12 år gammel jente. Nye Sørlandsgalopp-sjefer har også begynt å tenke på noe helt annet enn antall søvntimer.

Av Erik Borg

Ungdommer og voksne kommer tett på hverandre under Sandnes ILs årlige tur til Sørlandsgaloppen.

Frida Sakseid, Frida Richter og Marta Bakkevold

– Det har vært både sosialt og faglig og fint å være sammen, sier de 13 år gamle jentene Frida Sakseid, Marta Bakkevold og Frida Richter.

I år var innkvarteringen på et leirsted. De yngre bodde opptil mange på rommet.

– Vi var fire på rommet.

– Hvordan gikk det?

– Vi skulle egentlig legge oss til å sove klokka 23, men klokka ble gjerne over midnatt. Ja, vi ble litt snakket til, sier jentene.

– Og så ble det bom i løypa dagen etter fordi dere hadde sovet lite?

– Neida, det var ikke årsaken til at det ble noe bom, sier de.

De tre 2011-modellene er nyopprykkede i D13–14. Det har vært en overgang fra 11–12-klassen. Løypene er mye lengre og mer krevende enn året før.

– Joda, det var et lite sjokk til å begynne med i sesongen, postene er vanskeligere plassert, men vi har gode trenere og øver, er tålmodige og stoler på oss selv, sier jentene.

Gradvis har det også gått bedre, og det var mye bra orientering under Sørlandsgaloppen selv om de muligens ble noe mindre søvn enn vanlig.

Ganske uvanlige dager

Men det å være sammen, bli bedre kjent, kutte litt søvn og få nye vennskap er absolutt en del av det å være på sommerløp. For SI har Sørlandsgaloppen vært det store sommereventyret i mer enn ti år. I år startet det opptil 85 en av de fire dagene, og noen fikk mer søvn enn noensinne, det var i hvert fall muligheter for det.

– Denne gangen var jeg bare med, smiler Kim Richter.

Har en plan

Før jul i fjor kom Guro Myhrene og Bjørg Elin Levang inn som nye ledere for sommersamlingen. Energisk og ivrig gikk de løs på oppgaven og laget en flott ramme med felles aktiviteter og mye sosialt i løpet av dagene i Bø i Telemark hvor Sørlandsgaloppen ble arrangert denne gangen.

Turlederne Guro Myhrene og Bjørg Elin Levang

– Dette er en viktig samling. Når vi har vært 100 personer i år og alle har hatt det kjekt, blir vi 120 neste år, sier Guro som også er dugnads-ansvarlig i styret.

Nå er de innkjørt og allerede i gang med neste sommers store høydepunkt.

– Vi har begynt arbeidet. Vi kom nesten litt for sent i gang denne gangen, sier damene.

Uansett start ble det et særs bra og rimelig opphold. Med noe støtte fra klubb kostet overnatting og bespisning 1000 kroner pr. person.

– Vi skal holde det rimelig. Orientering skal være inkluderende og rimelig.

Ble med kamerat

En del fra Sandnes vil også være med på O-Ringen i Sverige. Den er i slutten av juli. I begynnelsen av august er høstens første mesterskap, Hovedløpet for yngre. Pr. nå er det 11 påmeldte fra SIL. Magnus Sæterås er en av dem. Han imponerte under Sørlandsgaloppen med å bli nummer fem sammenlagt i gutter 13–14 år. Underveis ble det blant annet en etappeseier, og han sprang ut på den siste etappen med ledertrøye,

– Jeg vil også gjøre det bra under Hovedløpet, slår han fast.

Magnus Sæterås sammen med mora Kitty og faren Jon Arne

Magnus begynte med overnatting i 2019.

– Jeg prøvde litt forskjellige aktiviteter for å finne noe jeg virkelig liker. Min kamerat Sindre Wathne foreslo at jeg burde bli med på orientering. Jeg prøvde, og det var morsomt med en gang og godt miljø.

Nevnte Sindre var av de som passerte Magnus i sammendraget den siste dagen og ble nummer tre.

Under Sørlandsgaloppen var også foreldrene deltakere.

– Vi er litt nye i klubben, opplever samhold og at alle heier på hverandre, sier mor.

– De eldre er gode til å få med de yngre. De er god stemning som Sørlandsgaloppen. Det er en familie-happening, sier far.

I gutter 15–16 startet Trygve Skumlien Myrland Med to stake seire, men ble passert av fire utøvere i løpet av de to siste etappene. Oliver Duncan var en av dem, og han gikk likeså godt helt til topps.

Det kan virkelig bli et morsomt på Hovedløpet for Sandnes også i år. Mesterskapet avgjøres i Fredrikstad og Hvaler.

I junior damer var Mari Richter (nummer to), Alva Christiansen (åtte) og Amalie Wathne Thingbø (ni) og Jone Valdal (fem) av de beste. Blant de svært garvede ble det seier til Morten Aamodt (H60).