Hadde SI-ungdommene vært gjennomsnittlig gode, ville de tatt sju premier. Det ble 12 og også én medalje på Hovedløpet i orientering. Duncan-brødrene var best hver sin dag.

Av Erik Borg

Oliver Duncan, bronsemedalje langdistanse

Oliver Duncan ble akkurat som i fjor topp tre og fikk med en medalje hjem.

– Det er veldig gøy med bronsen, sier han.

Underveis hadde han bare gjort en feil

– Jeg sprang mot den 14. i stedet for den 12. posten etter arena-passeringen.

Han tapte omtrent ett minutt på feilen og kunne vært nær sølvet uten denne feilen. Fram til vinner Sigve Nygård Fagervold var det 2.24 minutter.

Trente i HL-omgivelser

Etter O-ringen var han hos o-vennen Ville Wingstedt i Halden og fikk gode økter i Østfold-terrenget, men så fikk han omgangssyke.

– Jeg ble syk tirsdag, men følte meg igjen bra da jeg våknet fredag. Jeg var litt redd for formen, men mest fryktet jeg for å smitte andre.

– Hva gjorde at du presterte?

– Vi har en klubb som tar oss mye med og konkurrerer i hele landet. Det gir erfaring fra mange terreng. Det er bra av klubben å ta oss med rundt.

Mange følger på

Thomas Duncan, beste SI løper på sprinten

Bror Thomas var best på sprinten.

– Jeg er ikke helt fornøyd. Jeg var litt sliten etter ni konkurranser på 12 dager, først O-ringen i Sverige en uke, så Blink og så Hovedløpet, sier Thomas som satser mye på langrenn. Han er i ferd med å starte på skigymnaset i Sirdal.

Oliver Duncan  ble disket etter å ha hoppet over en post på sprinten

Solid debut

Sindre Wathne fra innspurten i Hovedløpet sprint.

Sindre Wathne hadde den nest beste plasseringen. I sin første hovedløpsstart noensinne kom han på fjerdeplass enda det ble to minutter bom på første post.

– Da ble jeg litt sint. Jeg hadde tolket kartet litt feil. Jeg begynte å lete etter posten på en kolle for tidlig.

– Hvorfor ble det ikke flere feil når du først hadde hatt en bom?

– Jeg orket ikke å bomme noe mer.

– Hva gjør det flink?

– Gode trenere.

Særs imponerende

Ekstra imponerende er det at hele seks av deltakerne fra SIL ble premiert på langdistansen i et terreng som ikke kan kalles akkurat rogalandsk. Samtidig er det kanskje ikke så vanskelig hvis o-teknikken er på et høyt nivå.

–  Jeg har trent på å løpe med kart, smiler Magnus Sæterås som forklaring på slepen postjakt og en sterk sjuendeplass etter kun å ha hatt én o-økt i Østfold-skoger innen han sprang Hovedløpet.

Oliver Duncan ble også nummer sju.

Trygve Skumlien Myrland (11) og Sjur Undheim (13) ble også premiert på langdistansen.

Sprinten ga også seks premier. 12 premier totalt er langt bedre enn snittet.

Jon Duncan, som var hovedleder for Rogaland, mener godt miljø, flere gode trenere og stort engasjement i familiene er forklaringer.

– Det koster både penger og tid å reise mange konkurranser, men det gir sportslig utbytte og ikke minst er det sosialt bra. Det er godt å se at våre utøvere har venner fra andre deler av landet, sier Jon.

Det er rundt 30 reisedager til i o-løp i andre deler av året. Det er mange som bruker feriedager for at ungdommer og juniorer skal lykkes.

Blir i sørøst

De 300 o-ungdommene i alderen 14–16 år blir på Hvaler til onsdag da O-landsleiren avsluttes med kretsstafetten.

Bare Nydalen, Oppsal og Freidig har med flere ungdommer på Hovedløpet og O-landsleiren enn Sandnes som har med 11.

2024-08-03 Hovedløpet lang

H 14, 3 720 m: 1) Leo Benjamin Morgan, Malvik IL, 31.18, 4) Sindre Wathne, Sandnes IL (Rogaland), 36.32, 7) Magnus Sæterås, Sandnes IL (Rogaland), 38.29, 13) Sjur Undheim, Sandnes IL (Rogaland), 43.09, 18) Tormod Levang, Sandnes IL (Rogaland), 48.52, 24) Andreas Soleng, Sandnes IL (Rogaland), 56.45.

H 15, 4 730 m: 1) Sigve Nygård Fagervold, Asker Skiklubb, 33.53, 3) Oliver Duncan, Sandnes IL (Rogaland), 36.35, 14) Vebjørn Oftedal, Sandnes IL (Rogaland), 48.34.

H 16, 5 260 m: 1) Mathias Reinertsen Leroyer, Freidig, 37.44, 7) Thomas Duncan, Sandnes IL (Rogaland), 47.35, 11) Trygve Skumlien Myrland, Sandnes IL (Rogaland), 50.31.

2024-08-04 Hovedløpet sprint

H 14, 2 980 m: 1) Leo Benjamin Morgan, Malvik IL, 12.38, 9) Sindre Wathne, Sandnes IL (Rogaland), 14.31, 17) Andreas Soleng, Sandnes IL (Rogaland), 16.09, 18) Magnus Sæterås, Sandnes IL (Rogaland), 16.12, 19) Sjur Undheim, Sandnes IL (Rogaland), 16.42, 25) Tormod Levang, Sandnes IL (Rogaland), 18.29, 38) Sebastian Knutsen, Sandnes IL (Rogaland), 21.28.

H 15, 3 360 m: 1) Karl Oraug Rygh, Nydalens SK, 13.03, 22) Vebjørn Oftedal, Sandnes IL (Rogaland), 16.34.

D 16, 3 080 m: 1) Mie Fosshaug Weinholdt, Østmarka OK, 14.38, 18) Nina Aksland, Sandnes IL (Rogaland), 16.55.

H 16, 3 520 m: 1) Mathias Reinertsen Leroyer, Freidig, 14.00, 7) Thomas Duncan, Sandnes IL (Rogaland), 15.33, 11) Trygve Skumlien Myrland, Sandnes IL (Rogaland), 16.06.