Forfall gjorde at klubbleder Rune Christiansen endelig fikk debuten på NM. – Det var både en ære og frykt forbundet med det, sier Rune.

Av Erik Borg

Klubb- og o-gruppe-lederen var ivrig med kart og kompass i ungdommen, fikk etterhvert en pause før det igjen ble veldig mye orientering. Christiansen er ikke bare administrativ leder, men også veldig mye tilstede når det virkelig skjer. Ført og fremst er det som tilrettelegger på de store løpene, men på den siste dagen av NM-uka var det annerledes.

– Nå fikk jeg endelig debutert på NM, sier mannen med utrolig med tid til o-idrettens beste. – På 1980-tallet var jeg en ganske god barneløper, men fikk bare deltatt på Hovedløpet en gang.

Så var han etter hvert på o-kjøkken i Trondheim, men det ble ingen NM-start.

SI sitt andre lag på stafetten med Simon Fjermestad, Stian Haugvalstad og Rune Christiansen

–  Du har aldri vært så ivrig som nå?

– Nei, og jeg er nok også mer sikker o-teknisk.

Han så likevel fram til stafetten med blandede følelser.

– Etappen var ultralang for en H55-løper, men jeg måtte stille så vi fikk fylt laget når en av de unge hadde blitt syk.

Rune hadde med seg de en del yngre guttene Simon Fjermestad Helgesen og Stian Haugvaldstad på stafetten. De endte på plass 74. Rune avanserte én plass på den siste etappen.

– Det ble en kjempefin opplevelse selv om jeg fikk en ergerlig start. Jeg bommet fem–seks minutter på den første posten. En gang var bare én meter fra flagget uten å oppdage det, sier Rune som hadde en 5,6 kilometer lang etappe.

På førstelaget sprang Idar Elias Jongenburger, Markus Richter og Jone Valdal. De endte som nummer 46.

Førstelagsguttene Idar Elias Jongenburger, Markus Richter og Jone Valdal

I damestafetten var juniorjentene Mari Richter, Alva Christiansen og Amalie Wathne Thingbø på lag. De ble nummer 20. Juniorene har junior-NM-stafetten, det store målet, om to uker.

Nok en medalje

Andreas Vistnes Myklebost fikk sølv på langdistansen, bare ni sekunder fra gull og ble nummer seks på mellomdistansen.

– Seks er også en plassering jeg kunne ha vært fornøyd medf, men jeg gjorde mye feil i finorienteringen.

Sølvet gleder også i Sandnes IL.

– Visst er Andreas sandnesing. Vi har lært ham opp, smiler leder Rune. – Og han vet hvor han kommer fra.

Nå er Andreas også hjemme igjen.

– Jeg skal forberede studier neste år for å komme inn på noe jeg virkelig vil. Jeg skal også jobbe.

Han ville helst ha satset videre i Halden hvor det er blitt tilsig av mange dyktige utøvere.

– Det var en mulighet, men det koster penger. Hjemme slipper jeg leie, gliser han.

Mari Richter bommet ikke noe på lang og ble nummer fire. På mellom ble det noe feil og niendeplass. Prestasjonen var preget av foten som fikk et kraftig overtråkk på ultra-NM.

– Det ble vondt i foten og måtte gå som følge av det.

På mellomdistansen skrapet hun også opp låret, og tenkte først å stå over stafetten for å spare kroppen.

Flere imponerte

Amalie Wathne Thingbø tok en sterk åttendeplass på langdistansen under NM-uka som varte fra torsdag til søndag.

Juniorjentene Mari Richter, Alva Christiansen og Amalie Wathne Thingbø tok en fin 20. plass. Om to uker er junior-NM-stafetten. På den er det virkelig mulig å gjøre det bra.

– Det var en fin plass, men jeg fikk noen bommer. Jeg vil prestere bedre.

SIs beste på mellomdistansen var Alva Christiansen med sjuendeplass.

– Det er sesongens beste NM-resultat, sier Alva som kom sterkt tilbake. – Det var kjekt å få det til bedre. Jeg ville virkelig gjøre en ordentlig jobb.

På langdistansen hadde hun store bommer rett inne i postsirkelen.

– På mellom ble det ingen slike bommer, smiler Alva. – Jeg startet litt forsiktig og økte farten.

Jon Valdal ble nummer sju og 14 på de to individuelle distansene. Han hadde håpet på noe bedre men etter en forkjølelse i forkant manglet han det siste.

– Jeg var ikke helt på fysisk, fikk også en bom på mellomdistansen, men klarte å trykke på det med det jeg hadde, sier Jone.

– Du konkurrerte ikke for tidlig etter å ha vært forkjølet?

– Nei, jeg ble fort mye bedre enn jeg var tidlig i uka.

NM langdistanse

D17-18, 5 600 m: 1) Minna Sofie Wingstedt, Halden SK, 52.34, 5) Mari Richter, Sandnes IL (Rogaland), 56.58, 8) Amalie Wathne Thingbø, Sandnes IL (Rogaland), 1.05.50, 15) Julie Mydland Helland, Egersund OK, 1.08.58, 17) Alva Christiansen, Sandnes IL (Rogaland), 1.09.16.

D19-20, 7 670 m: 1) Mathea Gløersen, Bækkelagets SK, 1.10.33, 3) Anna Taksdal, Ganddal IL, 1.14.40.

H17-18, 7 400 m: 1) Sondre Olaussen, Oppsal Orientering, 56.18, 7) Jone Valdal, Sandnes IL (Rogaland), 1.01.32, Halden SK, 1.10.12, 21) Idar Elias Jongenburger, Sandnes IL (Rogaland), 1.11.05.

H19-20, 9 710 m: 1) Axel Aalde, Nydalens SK, 1.17.47, 2) Andreas Vistnes Myklebost, Halden SK, 1.17.56.

NM mellomdistanse

D17-18, 3 090 m: 1) Minna Sofie Wingstedt, Halden SK, 24.05, 7) Alva Christiansen, Sandnes IL (Rogaland), 27.07, 9) Mari Richter, Sandnes IL (Rogaland), 28.17, 37) Amalie Wathne Thingbø, Sandnes IL (Rogaland), 43.45.

H17-18, 3 700 m: 1) Jonas Fenne Ingierd, Bækkelagets SK, 21.32, 14) Jone Valdal, Sandnes IL (Rogaland), 26.42, 54) Idar Elias Jongenburger, Sandnes IL (Rogaland), 38.19.

H19-20, 4 120 m: 1) Iver Dalsaune Thun, Freidig, 26.25, 6) Andreas Vistnes Myklebost, Halden SK, 29.57, 28) Markus Richter, Sandnes IL (Rogaland), 38.14, 29) Simon Fjermestad Helgesen, Sandnes IL (Rogaland), 39.25, 37) Stian Haugvaldstad, Sandnes IL (Rogaland), 1.08.48.

H21 B Finale , 4 690 m: 1) Clemens Sundby Øxnevad, NTNUI, 30.58.